חדשות

עשרות עדויות של נפגעות הטרדה מינית מקרב צוותים רפואיים

ממצאי מחקר המבוסס על עשרות עדויות של רופאות ואחיות נפגעות הטרדה מינית יוצגו בכנס לרפואה פמיניסטית בשיתוף הר"י

הטרדה מינית במערכת הבריאות. אילוסטרציה

סוגיית ההטרדות המיניות שחוות סטודנטיות לרפואה, סטז'ריות, רופאות מתמחות, אחיות ועובדות אחרות בצוות רפואי תידון בסוף השבוע בכנס לרפואה פמיניסטית ולסבית שיתקיים ביוזמת ד"ר ליאור שחר, רופאה ודוקטורנטית לסוציולוגיה העומדת בראש הוועדה למניעה, טיפול ומאבק בתופעת ההטרדות המיניות וחברת המועצה הלאומית לבריאות האישה.

הכנס ייערך בשיתוף החברה לרפואת להט"ב בהסתדרות הרפואית וארגון "קרן בריאה" ויוצגו בו ממצאי מחקר המבוסס על עשרות עדויות של נפגעות הטרדה מינית שחוו נשות צוותים רפואיים.

בדיווח של עידו אפרתי על המחקר שפורסם ב"הארץ" הודגש בין השאר שחלקן חוו הטרדה מינית בתקופת ההכשרה ואחרות במהלך שגרת העבודה, אבל רק מעטות אוזרות אומץ ומתלוננות.

למרות שקיימת בישראל חקיקה וגם נקבע שבכל ארגון יהיה ממונה שישמש כתובת למתלוננות, נשים רבות המגיעות לעבוד במוסד רפואי מגלות שהן חשופות להתנהגות פוגענית, להשפלה ולהטרדות. "התופעות חוצות תפקיד, מעמד, תחום התמחות או אזור גיאוגרפי", ציינה ד"ר שחר.

לפני שלוש שנים הוקמו ועדה מטעם איגוד רופאי המשפחה ופורום שבו יכולות הרופאות לספר את פרטי החוויות שחוו בעוד שהגורמים הממונים לא עשו דבר, או לא עשו מספיק כדי לשים קץ לתופעות ההטרדה המינית, ציינה ד"ר שחר. לדבריה, פניותיה למשרד הבריאות, לבתי ולקופות החולים, לקבלת נתונים על שיעור המקרים והתלונות וכיצד טופלו - לא נענו. "הרגשנו", סיפרה ד"ר שחר, "שמופעל לחץ על הממונות על הטרדות מיניות בקופות החולים והן מפחדות לדבר". גם הניסיון לקדם נוהל חדש לטיפול בהטרדות מיניות נתקל בהתנגדות ובסחבת מכוונת.

משרד הבריאות  ציין בתגובתו כי "יזם מחקר ללמידת האפיונים הייחודיים של הטרדות מיניות בבתי החולים. הוא החל כפיילוט במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא, בהובלת מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ומומחה להתערבות מגדרית בארגונים, ד"ר זאב לרר. העבודה נמצאת בשלב סיכום, כתיבת מסקנות והפקת תכנית הטמעה והדרכה מותאמת אישית למערכת הבריאות".

כמו כן ציין אפרתי בדיווחו כי ב-2013 פורסם סקר על הטרדות מיניות במערכת הרפואית שנערך ביוזמת פרופ' אלכסנדר גרינשטיין. הסקר העלה שמבין 1,082 רופאות ורופאים בבתי החולים ומרפאות הקהילה 47% מהרופאות הוטרדו מינית בעבודתן באופן מילולי או גופני ו-60% מהן הוטרדו על ידי בכיר שעבד לצידן.

מחקר דומה שערכה ד"ר איליה קגן מהחוג לסיעוד באוניברסיטת תל אביב ומרכז המחקר לסיעוד במרכז הרפואי רבין העלה שמבין 434 רופאות, אחיות ועובדות כוח עזר ב"בילינסון", "השרון" והמרכז הגריאטרי בית רבקה, רק 60% נענו לדווח על החוויות שלהן ומתוכן 69% מהרופאות ו-62% מהאחיות השיבו שהוטרדו מינית במהלך עבודתן, נחשפו לרמיזות מיניות, לתשומת לב לא רצויה ולניסיון ליצור קשר רומנטי.

משרד הבריאות טוען ש"חלק מהנתונים ניתן לקבל מאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה בנוגע לבתי החולים הכפופים לה. כיום אין חובה חוקית להעביר את המידע המבוקש למשרד ואין מנגנון תומך באיסוף המידע ועיבודו מכלל מערכת הבריאות ואנו פועלים לקידום הנושא".

נושאים קשורים:  הטרדה מינית,  ד"ר ליאור שחר,  תקיפה מינית,  רופאות,  אחיות,  חדשות
תגובות