חדשות

נתגלתה קבוצה חדשה של אנטיביוטיקה העשויה לשמש נגד חיידקים עמידים

צוות המחקר הקנדי הראה על עכבר שהחומרים האנטיביוטיים החדשים יכולים לבלום זיהומים הנגרמים עקב נטילת תרופה נגד קבוצת חיידקי הסטפילוקוק הגורמים לזיהומים חמורים

מחקר על חיידקי סטפילוקוק, מעבדת מחקר. אילוסטרציה

קבוצה חדשה של אנטיביוטיקה עם גישה ייחודית חדשה לתקיפת חיידקים נתגלתה במחקר שנעשה באוניברסיטת מק'מאסטר בהמילטון, קנדה, ועליו דווח בסוף השבוע ב-Nature. התגלית הוגדרה כמבטיחה מאחר שקבוצת חומרים כימיים אלה היא מועמדת למאבק כנגד חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

החוקרים מסרו כי החומר החדש שנתגלה הוא corbomycin והפחות ידוע complestatin שקודם לכן לא נחשבו כמועמדים להוות נשק לחיסול חיידקים. הפעילות של שני אלה, כפי שהראה המחקר, נועדה לבלום את התפקוד של דפנות התא של החיידק. התגלית נעשתה מתוך קבוצת אנטיביוטיקות בשם glycopeptides שהם תוצרי חיידק הנמצא בקרקע.

צוות המחקר הראה על עכבר שהחומרים האנטיביוטיים החדשים יכולים לבלום זיהומים הנגרמים עקב נטילת תרופה נגד קבוצת חיידקי הסטפילוקוק (Staphylococcus aureus) הגורמים לזיהומים חמורים.

לחיידקים דפנות סביב התאים שלהם שמעניקים להם את הצורה ואת מקור הכוח, הסבירה המחברת הראשונה של דו"ח המחקר הדוקטורנטית לביוכימיה בת' קולפ (Beth Culp). אנטיביוטיקה כמו פניצילין הורגת את החיידקים על ידי כך שהיא מונעת את בניית הדפנות. האנטיביוטיקות החדשות שנתגלו עתה פועלות אחרת: הן מונעות מדפנות התא לקרוס – שלב קריטי בתהליך ההתחלקות של התא. כדי שהתא יגדל, עליו לעבור התחלקות והתרחבות. אם חוסמים את שני השלבים הללו שמתרחשים בדפנות התא – דומה הדבר לתא שנכלא באופן שאיננו יכול לגדול ולהתרחב.

החוקרים בחנו את "עץ המשפחה" של קבוצת הגליקופפטידים, את הגנים מבין אלה שחסרו בהם מנגנוני עמידות, וזאת מתוך ההבנה שימחישו גישה אנטיביוטית שונה לצורך תקיפת חיידקים.

נושאים קשורים:  סטפילוקוק,  חדשות,  אנטיביוטיקה,  מחקר,  חיידקים עמידים
תגובות
אנונימי/ת
18.02.2020, 10:04

"זיהומים הנגרמים עקב נטילת תרופה נגד קבוצת חיידקי הסטפילוקוק"
תרגום קצת מצחיק ל MRSA.
הזיהומים עמידים לתרופות אך לא נגרמים מהתרופות.